Από την Ευαγγελία Γιαννακοπούλου – Λογοθεραπεύτρια
Ήρθε ο καιρός που οι μικροί μας φίλοι άφησαν τα κουβαδάκια στην άκρη και τώρα πρέπει να φορέσουν τις καλτσούλες και τις φορμούλες τους! Τα σχολεία ξεκίνησαν και τα απογεύματα, όταν ο καιρός δεν είναι καλός,οι μικροί μας φίλοι αναγκάζονται να μείνουν στο σπίτι. Και τι κάνουν οι γονείς όταν έχουν τα παιδιά στο σπίτι όλο το απόγευμα;
Γονείς! Σας έχω κάποια πολύ ωραία παιχνίδια που και θα σας βγάλουν από τη δύσκολη θέση, άλλα και θα βοηθήσουν τα παιδιά σας (<3 ετών) στο κομμάτι του λόγου & της ομιλίας! Για αρχή γονείς θα σας χωρίσω σε δυο κατηγορίες:
1. Στους γονείς που ασχολούνται με τις κατασκευές
2. Στους γονείς που δεν τους αρέσει η κατασκευή ή δεν τα καταφέρνουν και πολύ καλά.
1η Κατηγορία:
1) Ένα πολύ ωραίο και δημιουργικό παιχνίδι είναι να κατασκευάσετε με τα παιδιά σας χάρτινες κουκλίτσες ή ήρωες. Πώς μπορείτε να τις φτιάξετε; Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ρολά από χαρτί υγείας ή κουζίνας, και με μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, ή όποιο άλλο μέσο να τα ζωγραφίσετε. Προσθέστε «μαλλιά» ή ότι άλλο θέλετε από υλικά όπως π.χ. βαμβάκι. Μ’ αυτές λοιπόν τις κούκλες ή τους ήρωες φτιάξτε με τα παιδιά σας φανταστικές ιστορίες. Έτσι βοηθάτε το παιδί να αναπτύξει την φαντασία του, να μπορεί να διηγηθεί σωστά μια ιστορία καθώς επίσης και να δομήσει απλές και σύνθετες προτάσεις.
2) Καλώς ή κακώς τα περισσότερα παιδιά τρελαίνονται να κολλάνε. Τι πιο διασκεδαστικό από το να φτιάξετε ένα κολλάζ! Κόψτε εικόνες από περιοδικά και κολλήστε τες πάνω σε ένα χαρτόνι. Έπειτα ζητήστε από τα παιδιά σας να περιγράψουν τι βλέπουν στην εικόνα. Αν οι προτάσεις τους έχουν λάθη –που πολλές φορές είναι φυσιολογικό λόγω ηλικίας – δώστε τους το σωστό πρότυπο πρότασης χωρίς όμως να ακυρώνεται την προσπάθειά τους.
3) Σχεδιάστε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, τύπου φιδάκι και αντί για φιδάκια, ζωγραφίστε εσείς διάφορες φάτσες που να εκφράζουν συναισθήματα. Έτσι όταν κάποιος θα πέφτει πάνω σε μια φάτσα θα λέει ποιο συναίσθημα είναι αυτό και πότε κάποιος το νιώθει. Για παράδειγμα:
– Έπεσα πάνω στη χαρούμενη φάτσα και πότε νιώθω χαρούμενη;
– Νιώθουμε χαρούμενοι όταν περνάμε όμορφα με τους φίλους μας.
2η Κατηγορία
1) Μπορείτε να παίξετε παιχνίδια με ήχους. Για παράδειγμα έχω έναν φίλο που τη μια φορά φωνάζει «μπα» και την άλλη φωνάζει «λα». Τελικά τι θέλει να πει ο φίλος μου; Είναι καλύτερο να χρησιμοποιείται στην αρχή δισύλλαβες λέξεις και αν τα παιδιά τα καταφέρνουν μπορείτε να συνεχίσετε με απλές τρισύλλαβες λέξεις.
2) Ένα άλλο ωραίο παιχνίδι είναι να παίζετε με τις κατηγορίες. Λέτε στο παιδί ‘Σήμερα χάλασε η βρύση. Ποιον θα φωνάξουμε να μας τη φτιάξει;’ ‘Τον υδραυλικό’. Έτσι μπορείτε να συνεχίσετε να παίζετε διαλέγοντας άλλη κατηγορία κάθε φορά. Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλετε στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους.
3) Στα περισσότερα παιδιά αρέσει να κινούνται γιατί έτσι έχει περισσότερο ενδιαφέρον. Γι αυτό μπορείτε να παίξετε το κυνήγι των χαμένων αντικειμένων (κατάλληλη ηλικία 5 ετών). Εσείς λέτε ένα γράμμα όπως για παράδειγμα το ‘Κ’ και τα παιδιά πρέπει να τρέξουν μέσα στο σπίτι και να ακουμπήσουν ένα αντικείμενο που να ξεκινάει από αυτό το γράμμα που διαλέξατε. Στη συνέχεια μπορείτε να αντιστρέψετε τους ρόλους και να διαλέγει το παιδί με ποιο γράμμα θα παίξετε!
Εγώ σας έδωσα μερικές ιδέες, αφήστε τη δημιουργικότητα και τη φαντασία σας ελεύθερη! Όμως ας μην ξεχνάμε πώς τα παιδιά δεν χρειάζονται να τους αφιερώνετε πολύ χρόνο για να είναι ευτυχισμένα αλλά μπορούν να αρκεστούν σε λίγο και ποιοτικό!