Από την Ευαγγελία Γιαννακοπούλου – Λογοθεραπεύτρια
Γονείς! Ξέρω ότι πολλοί από εσάς μπορεί να αγχωθείτε διαβάζοντας τον όρο πρώιμη παρέμβαση. Δεν υπάρχει λόγος άλλωστε! Για να δούμε, όμως, τι είναι η πρώιμη παρέμβαση, γιατί ίσως αρκετοί από εσάς, μπορεί να χρειαστεί να πάρετε αυτήν την απόφαση για το παιδί σας.
Τι είναι η πρώιμη παρέμβαση;
Όπως δηλώνει και το «όνομά» της, χρησιμοποιείται σε μικρές ηλικίες (μέχρι την ηλικία των 3 ετών) έτσι ώστε να παρέμβουμε με τις κατάλληλες τεχνικές και τους κατάλληλους τρόπους όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και άμεσα σε παιδιά τα οποία έχουν γεννηθεί με κάποια «ιδιαιτερότητα» ή έχουν κάποια εκπαιδευτική ανάγκη.
Που θα απευθυνθούμε;
Στην πρώιμη παρέμβαση λαμβάνουν μέρος: λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικοί παιδαγωγοί, φυσικοθεραπευτές και αν θεωρηθεί απαραίτητο και ψυχολόγοι. Όλη αυτή η διεπιστημονική ομάδα θα αξιολογήσει το εκάστοτε παιδί και θα κρίνει κατά πόσο αυτό αποκλίνει από τα αναπτυξιακά ορόσημα. Με βάση τα παραπάνω, θα δημιουργήσει ένα πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού, με το οποίο ο καθένας θα δουλεύει πάνω στο δικό του κομμάτι.
Που στοχεύει αυτή η παρέμβαση;
Ο στόχος αυτής της παρέμβασης είναι το παιδί να γίνει λειτουργικό τόσο στο οικογενειακό όσο και στο σχολικό περιβάλλον αργότερα.
Πιο συγκεκριμένα, ο λογοθεραπευτής θα ασχοληθεί με:
– Την γλωσσική ανάπτυξη, δηλαδή την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, η οποία θα ανταποκρίνεται, όσο γίνεται κάθε φορά, κοντά στην ηλικία του.
– Με την ανεύρεση, μετά από αξιολόγηση και γνώση των ικανοτήτων του παιδιού, ενός εναλλακτικού τρόπου επικοινωνίας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο λογοθεραπευτής θα σταματήσει να προσπαθεί για την παραγωγή ομιλίας, αλλά μ’ αυτόν τον τρόπο θα δώσει στο παιδί την δυνατότητα να επικοινωνήσει.
Οι υπόλοιπες ειδικότητες όπως για παράδειγμα:
Ο εργοθεραπευτής, θα ασχοληθεί τόσο με την ανάπτυξη της αδρής κινητικότητας (να πιάσει τη μπάλα) όσο και με την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας (να πιάσει το μολύβι),
Ο ειδικός παιδαγωγός, θα ασχοληθεί με την ανάπτυξη των γνωστικών ικανοτήτων του παιδιού (να σκέφτεται, να αναλύει, να θυμάται και να μαθαίνει)
Ο φυσικοθεραπευτής, θα ασχοληθεί περισσότερο με την κίνηση του παιδιού.
Ο ψυχολόγος, αν κριθεί απαραίτητο, θα βοηθήσει το παιδί στο συναισθηματικό επίπεδο.
Το πιο σημαντικό κομμάτι όμως, της πρώιμης παρέμβασης, είναι η συνεργασία της οικογένειας με την εκάστοτε ειδικότητα κάθε φορά. Χωρίς την βοήθεια της οικογένειας στο πρόγραμμα παρέμβασης του παιδιού, δεν θα μπορέσουμε να φτάσουμε στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, γιατί ας μη ξεχνάμε ότι το παιδί τις περισσότερες ώρες της ημέρας, πριν την ένταξή του στο σχολικό περιβάλλον, τις περνά στο σπίτι. Για την ένταξη και τη συνέχιση των στόχων της παρέμβασης στο σπίτι κρίνεται απαραίτητο και η εκπαίδευση των γονιών για να μπορούν να δουλεύουν με τον σωστό τρόπο.
Ένα να θυμάστε, σε κάποιες περιπτώσεις «το γοργόν και χάριν έχει»!