Από την Ευαγγελία Γιαννακοπούλου – Λογοθεραπεύτρια
Η δυσορθογραφία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που συναντάται σε παιδιά που κάνουν λάθη τόσο στο θέμα όσο και στις καταλήξεις των λέξεων. Συχνά συνυπάρχει με διαταραχή της ανάγνωσης και των μαθηματικών(δυσαριθμησία).
Τα παιδιά με δυσορθογραφία εμφανίζουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
• Προσθήκη γραμμάτων π.χ σπππίτι
• Παράλειψη γραμμάτων τώα- τώρα
• Δεν διαβάζουν σωστά τις λέξεις
• Αντιστροφή ολόκληρης της λέξης ωναπ- πάνω
• Αντιστροφή φωνηέντων εαρας- αέρας
• Αντιστροφή συλλαβών και συμπλεγμάτων
• Δεν διατηρούν απόσταση ανάμεσα στα γράμματα
• Μπερδεύουν το φ-θ, γ-χ, β-δ, κ-χ,
• Διαφορετική γραφή μιας λέξης μέσα στο κείμενο
• Τονίζουν λάθος τις λέξεις ή δεν τις τονίζουν καθόλου
• Αδυναμία αυτοδιόρθωσης
• Κάνουν συντακτικά λάθη
Η ορθογραφία αποτελεί εφιάλτης γι’ αυτά τα παιδιά με αποτέλεσμα να παρατηρείται, πολύ συχνά, άρνηση στο να γράψουν. Δεν μπορούν να μάθουν με τον παραδοσιακό τρόπο τους κανόνες της ορθογραφημένης γραφής με αποτέλεσμα να μην τους κατανοούν και να μην τους εφαρμόζουν.
Για όλες αυτές τις δυσκολίες, το παιδί πρέπει να ενταχθεί σε εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης για ενίσχυση της φωνολογικής του επίγνωσης, της αυτοδιόρθωσης και της μνήμης καθώς και την δημιουργία οπτικών λεξικών.
Αν τα συμπτώματα παραμένουν για μεγαλύτερο διάστημα των 6 μηνών τότε καλό θα ήταν το παιδί σας να αξιολογηθεί από κάποιον ειδικό!