11+1 Χαρακτηριστικά Μαθησιακών Δυσκολιών

Από την Ευαγγελία Γιαννακοπούλου – Λογοθεραπεύτρια

Η περίοδος μετά τις γιορτές θεωρείται από πολλούς θεραπευτές “ορόσημο”. Θα με ρωτήσετε ‘γιατί;’. Ενώ λοιπόν, πολλοί γονείς εντοπίζουν τις δυσκολίες των παιδιών τους στο μαθησιακό κομμάτι πριν την περίοδο των Χριστουγέννων, συνήθως τις περισσότερες φορές, ζητούν την βοήθεια ενός λογοθεραπευτή μετά από την περίοδο των γιορτών. Πολλές φορές θεωρούν, ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί τους θα εξαλειφθούν. Υπάρχουν φορές που αυτές οι δυσκολίες όντως θα εξαλειφθούν διότι όλα τα παιδιά δεν μαθαίνουν με την ίδια ταχύτητα, αλλά υπάρχουν και φορές που απλά αφήνουμε το παιδί να βιώνει μια δύσκολη σχολική εμπειρία.

 

Learning disabilities

 

Για να δούμε όμως, ποιες μπορεί να είναι αυτές οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά (σε όλες τις τάξεις του δημοτικού) :

#1 Δυσκολία να μάθουν τα γράμματα της αλφαβήτα. Δηλαδή τόσο να θυμούνται πιο γράμμα είναι αυτό που βλέπουν γραμμένο όσο και να θυμούνται κάθε φορά πώς γράφεται.

#2 Δυσκολία να θυμούνται τα φωνήματα καθώς και τον συνδυασμό τους με τα σύμφωνα. Για παράδειγμα φ-ο=φο.

#3 Δυσκολία να παραμένουν πάνω στις γραμμές και να αφήνουν κενά μεταξύ των λέξεων.

#4 Δυσκολεύονται να διακρίνουν ακουστικά ήχους που μοιάζουν μεταξύ τους όπως “μπ-π, φ-β, θ-φ, δ-β”

#5 Δυσκολία να θυμούνται τους αριθμούς με τη σειρά, να μετράνε ανά δεκάδες, να συνεχίζουν το μέτρημα από κει που σταμάτησε να μετράει ο δάσκαλος, να θυμούνται πώς γράφονται οι αριθμοί, ποιος αριθμός είναι μεγαλύτερος και ποιος μικρότερος.

#6 Δυσκολία να ξεχωρίσουν τα μαθηματικά σύμβολα και πιο σύμβολο χρησιμοποιείται κάθε φορά. Συνήθως πολύ μεγάλη δυσκολία παρατηρείται στην αναγνώριση των συμβόλων ‘<’, ’>’.

#7 Δυσκολία να μάθουν την προπαίδεια, να κάνουν νοερές πράξεις και να εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη χρήση των δαχτύλων.

#8 Δυσκολία να αναπτύξουν τις σκέψεις τους πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα και να παραμείνουν μέσα σε αυτό την ώρα που γράφουν.

#9 Παρατηρείται μειωμένο λεξιλόγιο όπως σε βασικές κατηγορίες του λεξιλογίου, φρούτα, λαχανικά, ρούχα, έπιπλα.

#10 Δυσκολία στην αποστήθιση και αυτό συμβαίνει συνήθως επειδή δεν έχουν καλό ρυθμό ανάγνωσης, δυσκολία στην ανάγνωση πολυσύλλαβων λέξεων και λέξεων με συμπλέγματα. Αυτό συνεπάγεται φτωχή κατανόηση του κειμένου διότι επικεντρώνονται στην ανάγνωση των λέξεων που τους δυσκολεύει κάθε φορά και αγνοούν το περιεχόμενο του κειμένου. Επίσης, κάνουν αντικαταστάσεις φωνημάτων π.χ το κείμενο γράφει πόδι και το παιδί διαβάζει βόδι με αποτέλεσμα να χάνεται το νόημα ολόκληρης της πρότασης.

#11 Κάνουν πολλά ορθογραφικά λάθη τόσο σε καταλήξεις όσο και στο θέμα των λέξεων καθώς επίσης, μπορεί να παρά-τονίζουν τις λέξεις όπως και να ξεχνάνε συνεχώς να βάζουν τόνους.

#12 Να μην προλαβαίνει να αντιγράψει από τον πίνακα διότι χρειάζεται να κοιτάει πολλές φορές τη λέξη ή την αριθμητική παράσταση που είναι γραμμένη σε αυτόν. Αυτό μας δείχνει ότι παιδί έχει φτωχή οπτική μνήμη και αρκετές φορές αυτό συμπορεύεται με αργή γραφή

Η σχολική περίοδος και το πώς ήταν σαν μαθητής ο καθένας από εμάς, το θυμάται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Γι αυτό, αφού σήμερα υπάρχει τρόπος, θεραπευτές και ενημέρωση, δεν θα πρέπει να αφήνουμε κανένα παιδί να βλέπει το σχολείο σαν εφιάλτη. Το σχολείο είναι πηγή μάθησης και καλό είναι για το κάθε παιδί να παραμείνει έτσι. Το παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν πρόκειται να μάθει μέσα από τις φωνές και τιμωρίες τις λέξεις που κάνει λάθος.

Η σχολική χρονιά δεν έχει φτάσει στο τέλος της, οπότε υπάρχουν αρκετά περιθώρια βελτίωσης των ικανοτήτων τους έτσι ώστε να υπάρχει μια καλύτερη και πιο σταθερή βάση για την επόμενη σχολική χρονιά!

Καλή Χρονιά σε όλους!

 

Αφήστε μια απάντηση