Από την Ευαγγελία Γιαννακοπούλου – Λογοθεραπεύτρια
Πολλές φορές θα έχετε παρατηρήσει στα παιδιά σας την αδυναμία να σας περιγράψουν πώς πέρασαν στο σχολείο. Συνήθως, οι απαντήσεις που δέχεστε είναι ‘Παίξαμε, ζωγραφίσαμε’. Σε άλλες περιπτώσεις, παρατηρείται δυσκολία στην περιγραφή ενός παιχνιδιού που είδαν στην τηλεόραση και πρέπει να σας το περιγράψουν προκειμένου να το αγοράσετε. Δεν μπορεί να βρει τις λέξεις που θα το βοηθήσουν, αλλά και με ποια σειρά θα πρέπει να τα πει. Έτσι, καταλήγει στον εκνευρισμό και την παραίτηση. Άλλοτε πάλι, όταν έχει πάει μια εκδρομή και το ρωτήσει κάποιος συγγενής ‘Πώς πέρασες στην εκδρομή;’, η απάντηση είναι ‘Καλά’. Μια δυσκολία περιγραφής ενός περιστατικού μέσα στην τάξη ή οδηγίες που έδωσε η δασκάλα.
Όλα αυτά μας οδηγούν στο συμπέρασμα πως το παιδί αντιμετωπίζει μια δυσκολία στην προφορική έκφραση. Πότε όμως θα πρέπει να απευθυνθούμε σε έναν λογοθεραπευτή;
Καταρχάς, καλό θα ήταν να παρατηρήσουμε το παιδί ανάλογα με την ηλικία του. Για παράδειγμα ένα παιδί 4 ετών: μιλάει για μια δραστηριότητα, ζητάει επεξηγήσεις, διανθίζει μια ιστορία που αφηγείται, διαθέτει πλούσιο λεξιλόγιο και χρησιμοποιεί σωστά γραμματικούς κανόνες. Ένα παιδί 5 ετών ανακαλεί ένα μέρος μιας ιστορίας, αφηγείται ιστορίες, χρησιμοποιεί το μέλλοντα. Και καθώς προχωράμε στις επόμενες ηλικιακές βαθμίδες τα παιδιά καλούνται να εισάγουν στην περιγραφή τους τα συναισθήματά τους και τις απόψεις τους δίνοντας έτσι μια σύνθετη διάσταση. Όμως, για να μπορέσουν να φτάσουν σ’ αυτό το επίπεδο θα πρέπει πρώτα να μάθουν να περιγράφουν!
Να περιγράφουν:
- Αρχικά αντικειμενικά (μόνο τα χαρακτηριστικά)
- Ζώα
- Τοποθεσίες
- Καταστάσεις/ φαινόμενα (αναφέρεται και σε παιδιά δημοτικού- γυμνασίου με μεγάλες δυσκολίες)
Χρησιμοποιώντας, κάθε φορά, τις κατάλληλες συνδετικές λέξεις, επίθετα, ουσιαστικά και ρήματα.
Γι’ αυτό, αν τα παραπάνω παραδείγματα αντικατοπτρίζουν τις δυσκολίες του παιδιού σας, τότε μια αξιολόγηση από ένα λογοθεραπευτή είναι απαραίτητη. Ας μη ξεχνάμε πως η δόμηση του προφορικού λόγου είναι ένα βασικό σκαλοπάτι για τη σωστή δόμηση του γραπτού.