You are currently viewing Επιστροφή στο σπίτι με παιδιά. Και τώρα τι κάνουμε;

Επιστροφή στο σπίτι με παιδιά. Και τώρα τι κάνουμε;

Από την Ίριδα Κρέμερ – Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Οι γιορτινές, οικογενειακές μέρες πέρασαν. Οι γονείς πίσω στη δουλειά και τα παιδιά μετρούν λίγες ημέρες ακόμα μέχρι να ανοίξουν τα σχολεία. Η σχολική τσάντα που παρέμεινε μόνη και ξεχασμένη ανοίγει, αδειάζει και αναδιοργανώνεται.

image

 

Η προσαρμογή στη ρουτίνα της καθημερινότητας είναι δύσκολη για τους μεγάλους αλλά ακόμα πιο δύσκολη για τα παιδιά που διψούν για παιχνίδι, βόλτα και παρέα. Οι γονείς ξαναμπαίνουν στον άχαρο ρόλο που τους επιβάλλει το πρόγραμμα για τον ύπνο, τα μαθήματα, το φαγητό.

Ώρα για ύπνο!

Ως γνωστόν στις διακοπές τα παιδιά δε χρειάζονται προειδοποίηση για τον ύπνο. Είτε γιατί το ωράριο των γονέων είναι πιο χαλαρό, είτε γιατί εξαντλούνται από το παιχνίδι, ο ύπνος έρχεται σαν φίλος να τα αγκαλιάσει και να τα οδηγήσει στο γλυκό τόπο των ονείρων! Τι γίνεται όμως με την επιστροφή στο σπίτι;

Τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο χρόνο άπο τους ενήλικες να προσαρμοστούν. Γι’αυτο λοιπόν η αλλαγή από την πλήρη ελευθερία στην δομημένη καθημερινότητα πρέπει να έρχεται ομαλά. Αρχίστε να “τραβάτε” τους δείκτες του ρολογιού προς τα πίσω 10-15 λεπτά κάθε βράδυ σε σχέση με την ώρα που κοιμόταν το παιδί σας κατά τη διάρκεια των διακοπών. Είναι πολύ πιο εύκολο να ξεγελάσετε, ή να πείσετε ένα μεγαλύτερο παιδί, να παει για ύπνο νωρίτερα όταν η χρονική αλλαγή είναι μικρή παρά όταν ξαφνικά περνάτε από το 12.00 στο 22.00. Εξηγήστε στο παιδί σας ότι κι εσείς πηγαίνετε νωρίτερα για ύπνο ώστε να μπορείτε να ξυπνήσετε στην ώρα σας για τη δουλειά ή τις εργασίες του σπιτιού, ώστε να κατσνοήσει ότι οι “κανόνες” δεν ισχύουν μόνο για τους μικρούς αλλά και τους μεγάλους. Δείξτε υπομονή στις αντιρρήσεις του και δώστε λίγο παραπάνω χρόνο στην ώρα που μένετε κοντά του όταν έχει πια ξαπλώσει.

Το παιχνίδι.

Τα παιδιά ζουν για το παιχνίδι. Κι εκεί που έτρεχαν με τους φίλους τους, γέλαγαν κι εξερευνούσαν το κόσμο, βρίσκονται τώρα μέσα στο σπίτι μόνα, περιορισμένα, σε ένα περιβάλλον που γνωρίζουν καλά. Σίγουρα θα έχετε διαπιστώσει ότι δυσανασχετούν και αναζητούν, χωρίς να ξέρουν τι θέλουν, την επόμενη τους δραστηριότητα. Φυσικό κι επόμενο να ψάχνουν τρόπο να σας τραβήξουν τη προσοχή.

Δώστε χρόνο στο παιχνίδι μαζί του. Προτιμήστε τα παιχνίδια εντός σπιτιού, τα οποία θα το βοηθήσουν στην επιστροφή του στον παιδικό σταθμό ή στο σχολείο καθώς είναι πιο δομημένα κι ενδεχομένως προσφέρουν και πνευματική άσκηση κάτι που χρειάζεται για την συγκέντρωση και οργάνωση της σκέψης στα μαθήματα. Φτιάξτε μια κατασκευή, ένα παζλ, παίξτε ένα επιτραπέζιο. Καθοδηγήσετε το παιδί σας ώστε να περάσει χρόνο σε δραστηριότητες που είναι πιο ήρεμες και απαιτούν καλή συνεργασία ή ζητήστε του να σας δημιουργήσει κάτι συγκεκριμένο, όπως μια ζωγραφιά που απεικονίζει τις διακοπές που μόλις πέρασαν.

Φυσικά η έξοδος από το σπίτι δεν είναι απαγορευμένη αλλά κοντά στην ημέρα που ανοίγουν τα σχολεία καλό θα ήταν τα παιδιά να περνούν περισσότερο χρόνο σε διάβασμα ή σε οικογενειακές στιγμές που θυμίζουν περισσότερο την καθημερινότητα.

Όλοι στο τραπέζι!

Η ώρα του φαγητού είναι πολλή σημαντική στιγμή για την οικογένεια και ειδικά για τα παιδιά, καθώς σηματοδοτεί συγκεκριμένες ώρες της ημέρας όπως την μέση της ημέρας μετά την επιστροφή από το σχολείο, ή το τέλος της ημέρας πριν την ώρα του ύπνου. Έτσι λοιπόν οι ώρες του φαγητού λειτουργούν ως συμβολικά σημεία που χωρίζουν σε μέρη την ημέρα και την οργανώνουν σαν ένας χάρτης μέσα στο μυαλό του παιδιού σε σχέση με το πρόγραμμα που έχει στην καθημερινότητα του.

Άρα είναι πολύ σημαντικό η επιστροφή στο σπίτι να συμπεριλαμβάνει τα συνηθησμένα ωράρια της οικογένειας ώστε το παιδί να λάβει το μήνυμα της επαναφοράς στην καθημερινή του ζωή, κάτι που, με αυτό το τρόπο, κατανοεί ότι ισχύει για όλους.

 

 

Αφήστε μια απάντηση