Οι Εργασιακές Σχέσεις & η Διαχείριση τους

Από την Ίριδα Κρέμερ – Συμβουλευτική Ψυχολόγος

Οι σχέσεις στον εργασιακό χώρο είναι εξίσου σημαντικές με τις προσωπικές μας σχέσεις. Μη ξεχνάτε, άλλωστε, ότι περνάμε ίσως περισσότερο χρόνο στην δουλειά παρά στο σπίτι με τους δικούς μας ανθρώπους.

Είτε είστε εργοδότης, είτε υπάλληλος σίγουρα υπάρχουν τριβές και δυσκολίες σε κάθε θέση εργασίας. Αυτό που όλοι μας ξεχνάμε στον εργασιακό χώρο είναι ότι ναι μεν υπάρχει ιεραρχία και οι υφιστάμενοι αναφέρονται στους προϊστάμενους, όμως δε παύουμε όλοι να είμαστε ενήλικες που έχουμε ως κοινό στόχο την επιτυχία και ανάπτυξη της επιχείρησης. Αυτό σημαίνει ότι και η εργασιακή σχέση χρειάζεται εξίσου δουλειά και καλά θεμέλια όπως η προσωπική.

Βασικό στοιχείο και σε αυτή τη σχέση είναι η επικοινωνία και η ενημέρωση μεταξύ των συναδέλφων/συνεργατών/προϊσταμένων. Η έκφραση της δυσκολίας, της απορίας και της ενόχλησης είναι σημαντική και καλό είναι να συζητιέται ώστε να μη μένουν αναπάντητες αντιδράσεις με αποκορύφωμα κάποιο ξέσπασμα από την μία ή και τις δύο πλευρές. Ναι, στον εργασιακό χώρο μπορεί να μην μας είναι όλοι συμπαθείς, όμως ο σεβασμός απέναντι στον συνάδελφο είναι βασικό χαρακτηριστικό μιας επαγγελματικής σχέσης ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει και να είναι παραγωγική για την εταιρία αλλά και τα συνεργαζόμενα μέλη της.

Κάποια βασικά σημεία στις εργασιακές σχέσεις:

  • Πάρτε χρόνο να γνωριστείτε με τους συναδέλφους όταν βρίσκεστε σε ένα νέο εργασιακό χώρο ή ακόμα και σε μία δουλειά που ποτέ δεν δώσατε το χρόνο να συμβεί αυτό. Είναι σημαντικό να κατανοήσετε τα βασικά χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου πριν συνεργαστείτε ώστε να ξέρετε περίπου πως θα κινηθείτε συμπεριφοριστικά.
  • Όταν έρθει μία σύγκρουση στον εργασιακό χώρο με κάποιον συνάδελφο μην συζητήσετε την ώρα της συναισθηματικής φόρτισης αλλά αναγνωρίστε το συναίσθημα του άλλου και το δικό σας και αποχωρήστε από την διένεξη λέγοντας ότι όταν ηρεμήσετε και οι δύο είστε πρόθυμος/η να συζητήσετε με καθαρό μυαλό. Ο θυμός δεν είναι ποτέ ο κατάλληλος σύμβουλος και μόνο περισσότερη ένταση μπορεί να φέρει.
  • Αν συγκρουστείτε με τον προϊστάμενο σας τότε ξανά, αφού ολοκληρωθεί η συνάντηση σας και φύγετε από το γραφείο του, θα ήταν καλύτερο να πάρετε το χρόνο σας πριν δώσετε την δική σας απάντηση. Αφήστε την ένταση να εκτονωθεί και να φύγει και ζητήστε μία συνάντηση από τον προϊστάμενο σας ώστε να επανεξετάσετε τα όσα ειπώθηκαν. Σκεφτείτε πολύ καλά τι θέλετε να πείτε και πριν εκφράσετε την δική σας θέση, πάντα με επιχειρήματα, αναγνωρίστε πρώτα σε ποια σημεία ενδεχομένως είχε εκείνος/η δίκιο και προχωρήστε με την δική σας πρόταση για την επίλυση της διαφωνίας σας. Αν η διαφωνία αφορά εσάς προσωπικά θέλει πολύ προσοχή στο να κατανοήσετε εσείς πρώτα τι επιθυμείτε από την εργασία σας και την θέση που είστε και αν η εταιρία που εργάζεστε μπορεί να σας προσφέρει αυτό που επιθυμείτε. Είναι σημαντικό να ξέρουμε τι θέλουμε ώστε να μπορέσουμε να το επικοινωνήσουμε και στους άλλους,
  • Αν είστε εργοδότης ή προϊστάμενος, είναι σύνηθες η εξουσία της θέσης που έχετε να σας παρασύρει στο να επιβάλλετε τη γνώμη σας. Μη ξεχνάτε ότι αυτοί οι άνθρωποι εργάζονται για εσάς . Είναι σημαντικό να τους μιλάτε για τα λάθη τους αλλά είναι εξίσου και περισσότερο σημαντικό να θυμάστε ότι ο ρόλος σας είναι και διδακτικός. Τα λάθη σε μία εταιρία κοστίζουν στην ίδια την εταιρία, άρα αν δεν βοηθήσετε τον υφιστάμενο σας τότε θα τα επαναλαμβάνει διαρκώς και εσείς θα καταλήξετε ένας συγκεντρωτικός εργοδότης/προϊστάμενος που θα φλερτάρετε με το ‘burn out’. Καλέστε τους υφιστάμενους σας στο γραφείο σας, μιλήστε τους για τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση και δώστε τους τα εργαλεία για να εξελιχθούν.
  • Μη ξεχνάτε να πείτε το ‘Μπράβο’ σε ένα συνάδελφο για την καλή δουλειά ή την καλή συνεργασία. Είναι βέβαιο ότι θα το εκτιμήσει.
  • Αν είστε εργοδότης δώστε χρόνο σε εσάς αλλά και στους εργαζόμενους σας εκτός του εργασιακού χώρου. Αυτό βοηθά πάντα την σύσφιξη των σχέσεων αλλά και την αποφόρτιση από τη εργασιακή καθημερινότητα.

Να θυμάστε ότι μία αρμονική σχέση έχει και τα ξεσπάσματα της, κάτι που αν το διαχειριστείτε σωστά από μία αγχώδης κατάσταση μετατρέπεται σε εποικοδομητική και παραγωγική προς όφελος όλων.

Αφήστε μια απάντηση